Konsortium med SND - Svensk Nationell Datatjänst

Lunds universitet är sedan 2018 medlem i konsortiet SND, Svensk Nationell Datatjänst.

Konsortiet omfattar sju lärosäten och har dessutom ett nätverk bestående av ett tjugotal ytterligare lärosäten. Konsortiet syftar till att bygga upp tjänster för beskrivning och publicering av forskningsdata, bland annat utifrån SND:s befintliga utbud och erfarenheter från nästan 40 års arbete inom samhällsvetenskap, humaniora och medicin. Nu breddas SND:s omfattning till alla ämnesområden.

Lunds universitet bidrar till konsortiet med domänexpertis inom områdena tvärvetenskaplig registerforskning, materialvetenskaper, och miljö- och klimatforskning. Universitet arbetar öven med att bygga upp lokalt stöd för forskningsdata.

Mer om konsortiet Svenska Nationell Datatjänst

För frågor, kontakta: